Poznaj technologię STAG DIESEL -usunac

1. Poznaj technologię STAG DIESEL

STAG DIESEL jest to innowacyjna instalacja gazowa, przeznaczona do współpracy z wszelkiego rodzaju silnikami diesla. Doskonale współpracuje zarówno z jednostkami wysokoprężnymi wyposażonymi w układ wtryskowy typu: pompa-wtryskiwacz, pompowtryskiwacze czy Cammon Rail. Równie dobrze system STAG DIESEL współpracuje z silnikami spełniającymi normę Euro 6 jak i starszymi.

W pojazdach z zamontowaną instalacją STAG DIESEL wzrasta moc silnika, a dzięki zastąpieniu drogiej ropy tanim gazem, spadają koszty paliwa. Zauważalne jest także mniejsze dymienie z rury wydechowej. Dzieje się to za sprawą zwiększonej sprawności spalania paliwa w silniku.

Dzięki zaawansowanej technologii, instalacja STAG DIESEL, podczas montażu, nie wymusza jakichkolwiek ingerencji w konstrukcję silnika, gdyż wszystkie jej elementy składowe pracują na zasadzie urządzeń peryferyjnych, wspomagających uzyskanie oszczędności, a nie zmieniających sposób pracy silnika.

Instalacja STAG DIESEL jest produktem wyłącznie polskim. Wszystkie najważniejsze jej elementy opracowane i przetestowane zostały przez inżynierów i konstruktorów firmy AC S.A. z Białegostoku, która od wielu lat jest liderem instalacji LPG w Polsce. Z sukcesem firma działa także na ponad 50, wymagających rynkach na całym świecie: od USA i kraje Unii Europejskiej, po egzotyczne kraje dalekiego wschodu.

2. Elementy składowe STAG DIESEL

Instalacja STAG DIESEL składa się z bardzo dokładnie zaprojektowanych i przebadanych elementów własnej konstrukcji. Warto podkreślić, że niemal wszystkie elementy instalacji STAG DIESEL są produkowane w Polsce, we własnej, nowoczesnej fabryce. Dzięki drobiazgowej kontroli jakości, marka STAG stała się synonimem trwałości, co jest najważniejsze z punktu widzenia użytkownika. Jedynie kilka komponentów: czujnik spalania stukowego, sonda lambda, termopara czy przetwornica pochodzi od uznanych producentów zewnętrznych, np. BOSCH.

1. zawór tankowania

Zawór tankowania służy do szczelnego połączenia dystrybutora gazu z instalacją samochodu podczas tankowania. Zamontowany wewnątrz zawór zwrotny zapobiega wypływowi gazu podczas odpinania pistoletu. W przypadku samochodów ciężarowych i autobusów, dla wygody, zalecany jest montaż zaworów tankowania po obu stronach pojazdu.

2. zbiornik LPG wraz z wielozaworem

Najbardziej widocznym elementem instalacji gazodiesla jest zbiornik gazu, którego wielkość czy kształt określany jest w zależności od samochodu i dostępnego do montażu zbiornika miejsca. Zbiorniki LPG stosowane w instalacjach gazowych są w pełni bezpieczne, czego dowodzą liczne badania, homologacje i niezależne crash testy dziennikarskie.

3. filtr gazu fazy ciekłej oraz elektrozaworem

Zadaniem filtra fazy ciekłej jest pierwsze oczyszczenie gazu z zanieczyszczeń stałych (najczęściej grafit pochodzący ze środków smarnych pomp np. dystrybutorów). Zadaniem zespolonego z obudową filtra gazu, elektrozaworu jest dodatkowe zabezpieczenie instalacji gazowej przed jakąkolwiek nieszczelnością lub awarią elektrozaworu przy zbiorniku gazu.

4. reduktor ciśnienia STAG R01

Jego zadaniem jest zmniejszenie (zredukowanie) ciśnienia napływającego ze zbiornika gazu LPG w fazie ciekłej i spowodowanie jego przejście w fazę gazową (odparowanie), dzięki podgrzaniu przez płyn z układu chłodzenia silnika. Te same reduktory stosowane są w instalacjach pracujących w silnikach benzynowych. Wtedy mówi się że reduktor jest dedykowany do jednostek o mocy np. od 150 do 250 KM. O co chodzi? W przypadku silników wysokoprężnych ważny jest wydatek gazu, który dostarczony może być do silnika. W przypadku silników benzynowych jest to zwykle ok. 10 – 25 litrów LPG, gdy mówimy o dieslu, zapotrzebowanie na LPG jest zawsze mniejsze i w praktyce wynosi ok. 5 – 20 litrów gazu.

5. filtr gazu fazy lotnej STAG

Jego zadaniem jest oczyszczenie odparowanego gazu z wszelkich zabrudzeń (najczęściej oleiste zabrudzenia), które mogą wpłynąć na poprawność pracy precyzyjnych wtryskiwaczy. Podobnie jak w przypadku każdego filtra należy dbać o terminowość jego wymiany. Wymiana standardowych filtrów zalecana jest co 15 tys. km.

6. czujnik ciśnienia i temperatury STAG PS-02

Jego zadaniem jest pomiar temperatury gazu, ciśnienia dostarczanego LPG oraz podciśnienia w kolektorze ssącym. W przypadku np. zderzenia i uszkodzenia instalacji, czujnik wykryje spadek ciśnienia i wyłączy instalację LPG oraz zamknie zawory na zbiorniku oraz przed reduktorem. Montowany pomiędzy filtrem fazy lotnej a wtryskiwaczami.

7. wtryskiwacze LPG STAG

Odpowiadają za bardzo dokładne dozowanie paliwa gazowego do kolektora ssącego. Ich trwałość oceniana jest na 100 tys. km jady w cyklu miejskim lub nawet 200 tys. km w cyklu pozamiejskim. W zależności od pojazdu, zalecane są zespolone wtryskiwacze STAG AC W02 lub pojedyncze wtryskiwacze AC W03.

8. przełącznik ON – ON+LPG LED 400

Jego zadaniem jest włącznie instalacji STAG DIESEL i pokazywanie poziomu gazu w zbiorniku. Czytelny i łatwy w montażu. Dwukolorowe podświetlenie przycisku z logotypem spełniające funkcję wskaźnika rezerwy i sygnalizacji różnych trybów pracy instalacji. Możliwość obracania logo i dostosowania jego orientacji do pionowego lub poziomego montażu. Wbudowany fotorezystor, umożliwia automatyczne dostosowanie jasności podświetlenia przełącznika do natężenia oświetlenia otoczenia. Cztery diody LED stanowią wskaźnik poziomu gazu w zbiorniku.

9. sterownik STAG DIESEL

Sterownik na podstawie danych z wtryskiwaczy oleju napędowego, czujnika położenia pedału gazu, sondy lambda, czujnika temperatury spalin i czujnika spalania stukowego oblicza aktualne zapotrzebowanie na LPG. Przy obliczaniu dawki brane są także pod uwagę informacje m.in. o temperaturze silnika oraz temperatury i ciśnienia w układzie gazowym. Dedykowany do silników diesla od 2 do 16 cylindrów, przeznaczony do pracy w silnikach z wtryskiem mechanicznym, pompowtryskiwaczami czy Common Rail.

10. czujnik temperatury spalin – termopara

Jeden z elementów zabezpieczających silnik. Montowany na kolektorze wydechowym. Kontroluje temperaturę gazów wydechowych (spalin). Jeśli dojdzie do niepokojącego wzrostu temperatury spalin – wyłącza instalację gazową.

11. czujnik spalania stukowego BOSCH

Kolejny element zabezpieczający silnik przed awarią. W przypadku wystąpienia spalania stukowego, wyłącza instalację gazową. Montowany do bloku silnika.

12. sonda lambda BOSCH

Jej zadaniem jest kontrola prawidłowości działania instalacji gazowej. Dane z sondy lambda informują ile swobodnego tlenu jest w spalinach, co pozwala określić ilość gazu, który należy dostarczyć do silnika w danym zakresie obciążenia. O ile nie ma jej w samochodzie, musi zostać zamontowana, by dostarczać informacji do sterownika STAG DIESEL.

13. przetwornicy napięcia 12/24V

Jeśli samochód wyposażony jest w 24 V instalację elektryczną, konieczny jest montaż przetwornicy napięcia prądu stałego 24/12V. Obniża ona napięcie w układzie elektrycznym przeznaczonym do zasilania i sterowania instalacją gazową, do wartości 13,8 V. Wynika to z faktu, że wszystkie komponenty systemu STAG DIESEL (sterownik, wtryskiwacze, elektrozawory) pracują przy takim napięciu.

3. Tylko dedykowane zestawy

W trosce o najwyższą jakość, instalacje STAG DIESEL oferowane są jako gotowe zestawy montażowe, zwierające wszystko czego potrzeba podczas montażu instalacji w samochodzie z silnikiem diesla. Dlaczego? Bo najważniejsza jest jakość. Przygotowując przemyślane w najdrobniejszym szczególe zestawy montażowe STAG DIESEL, zawierające m.in. czytelne instrukcje czy płyty z oprogramowaniem, bierzemy na siebie odpowiedzialność za odpowiedni dobór i prawidłowe działanie każdego komponentu. Warsztat, otrzymuje rozwiązanie dopięte na ostatni guzik. Tym samym uwalniamy montażystę o kłopotliwego dobierania przypadkowych podzespołów, budując STANDARD MONTAŻU instalacji STAG DIESEL.

Przygotowane zestawy montażowe STAG DIESEL skracają czas konwersji, co jest szczególnie ważne w firmach transportowych. Wiemy, że każdy postój to stracony czas i pieniądze. Opracowane przez nas zestawy redukują czas montażu i ryzyko popełnienia błędów do. Zaś w razie jednak jakichkolwiek problemów, doświadczony zespół wsparcia technicznego STAG DIESEL pozostaje do dyspozycji mechaników.
Przygotowane zestawy są w pełni powtarzalne, co pozwala serwisować instalację STAG DIESEL w każdym z warsztatów sieci serwisowej STAG DIESEL, bez względu na miejsce montażu. Dzięki takiemu rozwiązaniu, podobnie jak serwisy pojazdów czy maszyn rolniczych, jesteśmy zawsze blisko użytkownika, gdziekolwiek on jest.

4. STANDARD MONTAŻU STAG DIESEL

Standard montażu STAG DIESEL to unikatowa inicjatywa, mająca na celu standaryzację usług i budowę jednolitej sieci serwisowo-montażowej, dzięki czemu minimalizowane są przypadki popełniania błędów przez montażystów.

Dzięki coraz większej popularności instalacji STAG DIESEL, rozwijana jest baza podręczników montażowych dla warsztatów, które stanowią wzorzec i źródło wiedzy o najlepszych sposobach konwersji zasilania w konkretnych modelach samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, maszyn rolniczych czy budowlanych. Jest to także doskonały materiał do ciągłego podwyższania swych kwalifikacji przez mechaników sieci STAG DIESEL.

Opracowana przez dział techniczny STAG DIESEL dokumentacja montażowa obejmuje m.in. opisy, zdjęcia, porady i uwagi dotyczące montażu, prawidłowej regulacji czy informacje o napotkanych problemach wraz z poradami jak je przezwyciężać.

STANDARD MONTAŻU STAG DIESEL pozwala także na unifikację usług serwisowych, gdyż sposób montażu instalacji gazowej, bez względu na warsztat pozostaje zbliżony, co przekłada się na prostszą diagnostykę i szybszą naprawę. W efekcie, klient obsłużony jest szybciej, sprawniej i oczywiście taniej.

5. STAG DIESEL w gronie najlepszych

Technologia jednoczesnego zasilania silników diesla olejem napędowym i gazem nie jest nowa. Wyższa moc, niższa emisja spalin i co najważniejsze niższe koszty eksploatacji to najważniejsze powody, dla których technologie gazodiesla stały się atrakcyjne dla globalnych graczy produkujących układy zasilania do silników wysokoprężnych. W zależności od tego jakie paliwo gazowe jest popularniejsze, producenci, na różnych rynkach oferują instalacje wykorzystujące LPG lub gaz ziemny (CNG, LNG, biometan).

Potentat w branży motoryzacyjnej, firma BOSCH, wraz z nowozelandzką firmą DieselGas International Company opracowały ciekawą instalację do silników diesla, pozwalającą na zastąpienie ropy, gazem ziemnym w silnikach z mechanicznym układem wtryskowym. Kolejnym krokiem był system dedykowany do silników z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa. W efekcie możliwe okazało się spełnienie normy Euro 6 bez konieczności zastosowania filtra cząstek stałych (DPF).

Innym wielkim koncernem oferującym silniki zasilane gazem i olejem napędowym jest amerykański Cummins, który wraz z kanadyjskim Westportem, produkują system wtrysku bezpośredniego ON i metanu za pomocą wspólnego wtryskiwacza.

W tym zacnym gronie znalazł się system STAG DIESEL, który na światowych rynkach oferowany jest w dwóch wersjach: dedykowanej do pracy na LPG oraz wersji metanowej (CNG lub LNG).
Prekursorem idei gazodiesla wśród producentów ciężarówek w Europie jest VOLVO, które swym modelem FM Methane Diesel wyznacza nowe standardy ochrony środowiska i redukcji kosztów paliwa przy zachowaniu wysokiej mocy silnika.